13 Julai 2011

Bimasakti


Galaksi Bima Sakti (Milky Way - terjemahan daripada Bahasa LatinVia Lactea, berasal daripada Bahasa Greek: Γαλαξίας (Galaxias) kadang kala merujuk kepada "the Galaxy"), adalah galaksi pilin berpalang yang merupakan sebahagian galaksiKumpulan Tempatan dan terletaknya Sistem Suria. Satah galaksi Bima Sakti dapat dilihat dari Bumi sebagai jalur cahaya di langit malam dan rupa jalur cahaya berkenaan merupakan inspirasi kepada nama galaksi ini.



 Dari penyelidikan tersebut, masa berlalu antara penaikan generasi pertama bintang dalam seluruh galaksi dan genersi pertama bintang dalam kelompok telah disimpulkan kepada 200 bilion hingga 300 bilion tahun.



Bima Sakti terdiri daripada bahagaian teras berbentuk palang yang dikelilingi cakera gas, debu dan bintang yang membentuk empat struktur lengan yang jelas yang berlingkar-lingkar keluar dalam corak pilin logaritma (lihat Lengan pilin). Taburan jisim dalam Bima Sakti hampir serupapengelasan Hubble Sbc, di mana galaksi pilin yang mempunyai lengan belitan agak longgar





sumber dari wikipedia.
gambar dari Eric Hines

5 ulasan:

anez zamri berkata...

nice info..baru tahu pasal bima sakti nie :D

miappleista berkata...

gmbr ke3 lawaaaa~~~ :D

Waney Swift berkata...

interesting! ;)

El berkata...

tapi gambar bima sakti (milky way) tu tak kena la. letak la gambar milky way yang betul dalam bentuk galaxy. bumi ni sendiri dalam milky way camne boleh nampak milky way celah gunung. just saying =)

SyUTiNiE berkata...

El kekadang dalam 200 bilion tahun mesti nampak nye.. kawan tini penah nampak.. yang tak penah nampak rugilah huhuhu...